Formaat: 90 x 220 cm  Titel: Expanding (2014) Technique: Geschuurd, acryl, olie-verf, grafiet, textiel, zijde, mohair, goud lurex, glas en swarovski kristallen, haute couture borduurwerk op canvas.

Ieder jaar heeft ZIJDAR een budget voor presentaties op school, sponsoring projecten en investeringen in (jong) talent.

In 2014 / 2015 sponsoren wij Anne von Freyburg. ZIJDAR Natural Silk wenst Anne veel succes met haar studie In Londen. Na haar eindexamen zal zij vertellen over haar persoonlijk onderzoek en ontwikkelingen tijdens haar studie aan de Goldsmiths universiteit in Londen.

Anne werkt al jaren met onze zijden materialen en berichte ons in augustus 2014 met het volgende:

“Aankomende september ga ik een master fine art aan de Goldsmiths University in London studeren. Als u niet bekend bent met masters Fine art kunt u deze tot de beste internationale kunst master rekenen die er is. Ik ben dan ook zeer trots dat ik een van de 30 uitverkorene ben uit 2000 aanmeldingen. De master duurt twee jaar en heeft aan het eind van de studie een expositie waar de meest belangrijke en invloedrijke mensen uit de kunstwereld opzoek gaan naar nieuw talent.

Tijdens deze opleiding zou ik meer willen experimenteren met verschillende kleuren zijdeverf op organza. Tot nu toe heb ik alleen kleine stukken beschilderd en in mijn schilderij verwerkt.( Zie hieronder een mixed media schilderij). Er was door de druk van exposities geen mogelijkheid voor mij om verder te experimenteren, maar hiervoor krijg ik nu twee jaar de tijd.”

Ik heb van origine een mode achtergrond. In 2001 ben ik afgestudeerd aan ArtEZ Arnhem. Daarna heb ik me vrij snel richting de beeldende kunst ontwikkeld.

Ik ben altijd geïnteresseerd geweest om decoratieve materialen uit z’n context te halen en te verwerken in een schilderij. Vandaar dat ik ben gaan borduren met steentjes en pailletten op mijn doeken. Sinds een aantal jaar gebruik ik ook stoffen zoals gobelins en decoratieve meubel stoffen en heb ik sinds kort het beschilderen op zijde ontdekt. Omdat ik mijn doeken na het schilderen bewerk met een vlakschuurmachine, gaat de intensiteit van de kleuren weg, dit is natuurlijk opzettelijk. Hierdoor ben ik opzoek gegaan naar een manier om die intensiteit en vloeibaarheid van verf weer terug te krijgen in het werk. Zodoende ben ik proeven gaan doen op zijdesatijn en dat werkte heel goed in combinatie met alle andere materialen.

Het idee van een schildering op organza is nog heel pril, maar wel iets wat ik al lang op de plank als idee heb liggen. In mijn werk wil ik verschillende lagen laten zien waardoor de indruk wordt gewekt dat je door de figuur heen kunt kijken.

Op de zijde organza, ben ik van plan samengestelde droom landschappen te gaan schilderen, plekken waar je de geest kunt laten waaien, zeg maar. Vervolgens ga ik het doek dan weer borduren met steentjes en applicaties van gobelins en zijde satijn. Hiernaast ga ik ook nog werk op canvas maken tevens met gedeeltes van beschilderd zijdesatijn. Natuurlijk is het een master studie waar het heel sterk draait om het concept achter de voorstelling, dus hoeveel werken er uiteindelijk gemaakt gaan worden kan ik nog niet zeggen. ”

 

Anne von Freyburg, Beeldkunstenaar, http://annevonfreyburg.com/