lamp on

IMG_2595  voor en na1  lamp on

Een paar maanden geleden kreeg ik van een privé klant de opdracht een replica te maken van een Art Nouveau lampenkap uit begin van de 20ste eeuw. Deze opdracht kwam uiteindelijk via twee collega textielrestauratoren bij mij terecht. Omdat ik naast textielrestauratie ook schilderijenrestauratie heb gestudeerd lang deze opdracht goed in mijn straatje. Toch was dit voor mij, als textielrestaurator een bijzonder project, want een reconstructie maken doe je niet zo vaak.

Het origineel verkeerde in zeer slechte staat. De beschilderde zijde was vermoedelijk onder invloed van warmte, lichtschade, vocht en chemische degradatie in vergaande staat van verval geraakt. Het materiaal was zo bros geworden dat het bij de lichtste aanraking onderhevig was aan breuk. Het textiel leek hierdoor meer op papier dan op textiel. Nog ongeveer 75% van de originele beschilderde zijde was aanwezig. Tevens was het object sterk vervuild, zowel stof als ingebed vuil, waterschade en roest speelde een rol. Daar waar het ijzeren frame in contact was met het textiel was het op veel plaatsen sterk verroest. Er is gekozen om een replica te maken omdat de wens van de opdrachtgever was om de lamp als zodanig te kunnen blijven gebruiken.

Bij de Zijdewinkel heb ik vervolgens een aantal zijdes wat dikte, uitstraling en transparantie vergeleken. Het is altijd een uitdaging moderne vervangingen te vinden voor oude materialen, sommige worden simpelweg niet meer gemaakt. Er is uiteindelijk gekozen voor een pongé zijde, het gebruik van een antifussant, zwarte serti en transparante/ opake zijdeverf van Javana. Aan de uiteindelijke reconstructie gingen vele proefschilderingen vooraf om een gevoel voor de zijdeschilder techniek, de materialen en het ontwerp te krijgen.

Na demonteren van de fragmenten originele zijde is het patroon overgenomen door er een vel plastic op te leggen en de contouren met een watervaste fijnschrijver over te nemen. De pongé zijde is opgespannen in een groot spieraam en voorbehandeld met antifussant. Het design werd vervolgens met een trickmarker op de zijde getekend en met zwarte serti (Du Pont)  overgetrokken. Na volledig drogen zijn de vlakken ingevuld met transparante en opake zijdeverf (Javana). Er is gebruik gemaakt van zes kleuren + wit en zwart, hieruit zijn alle andere tinten gemengd. Om de kleuren in de hele schildering consistent te houden is er eerst een flinke hoeveelheid per mengtint aangemaakt die in afsluitbare potten werd bewaard gedurende het hele zijde schilderproces. Voor het aanbrengen van de verf werden Petit Gris aquarelpenselen in verschillende maten gebruikt. Tot slot werd met een zeer fijn roodmarter haren penseel de opake gele contouren, de stippels en zwarte detaillijnen aangebracht.

De laatste stap was het monteren van een nieuw stuk katoen batist en de beschilderde zijde op het frame. De randen werden afgezet met passend franje- en passementband.

Uiteraard is alles wat we nu maken een moderne interpretatie van een oud object. Maar ik hoop het originele object en de bijpassende aardewerken lampenvoet eer aan te hebben gedaan met deze reconstructie.

 

Joni Steinmann, textielrestaurator

Restauratieatelier Joni Steinmann

Dirkshorn

 https://www.facebook.com/joni.steinmann?fref=ts