ZIJDAR organza schittert in de voorstelling van La Dame aux Camélias
“Dit is 1 van de portfolio items waar ik heel trots op ben. De zijden organza in het wit, schittert in deze prachtige voorstelling van het Nationale Opera & Ballet. Natuurlijk ben ik zelf ook gaan kijken, samen met mijn oma (toentertijd 93).
Het blijft onwerkelijk en fascinerend om de stof die je zelf hebt staan knippen bij de kniptafel te zien wapperen op het podium.
Kenmerkend voor de organza is haar stijve valling. Ook kun je de stof heel mooi plooien. Nederlandse ontwerper David la Port staat hier ook bekend om. De eigenschappen van organza komen prachtig tot haar recht in deze voorstelling. Om meer beeld te krijgen bij wat ik nu beschrijf kun je de trailer hieronder bekijken.”
Hartelijke groet, Sarah
Eigenaresse ZIJDAR & Zijdewinkel.nl
La Dame aux Camélias. Bekijk de trailer – Het Nationale Ballet | Dutch National Ballet
Het verhaal van de onsterfelijke Dame aux Camélias
Bron: Nationale Opera & Ballet
Tekst: Angela Dekker en Jessica Voeten
Ze heette Rose Alphonsine Plessis, noemde zich Marie Duplessis en werd onsterfelijk als Marguerite Gauthier, alias ‘La Dame aux Camélias’. Het meisje dat eens een verschoppelinge was, heeft nu een eigen museum op haar geboortegrond.
In het hart van Normandië, in het dorp Gacé staat een compact kasteel, dat met zijn karakteristieke grijs gedekte daken en zijn smetteloos onderhouden rossige muren zo uit de catalogus lijkt te komen van Walt Disney. De plaatselijke VVV en het gemeentehuis verlenen er hun diensten, en in de meest linkse toren leidt een smalle wenteltrap naar het Musée de la Dame aux Camélias.
In werkelijkheid was de Dame allesbehalve een kasteelvrouwe. Toch moet Rose Alphonsine Plessis, zoals haar doopnaam luidde, in haar kommervolle kinderjaren geregeld over het Place du Château zijn gelopen. Ze werd op 15 januari 1824 geboren in het gehucht Nonant-le-Pin, zo’n dertien kilometer verderop. Ze stierf in Parijs op 3 februari 1847, drie weken na haar 23ste verjaardag, aan de tering zoals tuberculose toen heette. In haar korte, turbulente leven wist deze donkere schoonheid een onuitwisbare indruk te maken op tal van edellieden en ettelijke kunstenaars, onder wie de schilder Édouard Viénot en componist Franz Liszt.
‘Na haar dood groeide ze uit tot een legende’
Na haar dood groeide ze uit tot een legende. Eerst als romanpersonage van Alexandre Dumas fils en daarna als protagoniste van diens toneelstuk en als tragische heldin in Verdi’s opera La traviata. Vele balletten en films volgden.