Gekleurde stoffen

Uni kleur

Wij importeren vanuit ZIJDAR alleen natuurwitte zijdes uit China.  Wij kiezen ervoor om stoffen te laten verven in Europa. Dit gebeurt volgens de Ökotex-100 norm. Om te mogen voldoen aan deze norm moet een bedrijf o.a. aantonen dat er geen milieuvervuilende hulp- of verfstoffen gebruikt worden, dat het energiegebruik optimaal is en afvalwater en uitstoot goed verwerkt worden.

Ook mag er geen sprake zijn van kinderarbeid, geen stof- en geluidsoverlast veroorzaakt worden en moeten medewerkers een veilige werkplek hebben. Onze geverfde zijdes hebben dus ook een hoger prijskaartje, echter betalen wij dit er graag voor gezien de strenge wet- en regelgeving in Europa waar wij grip op hebben. Geverfde stoffen uit India zijn vaak een goedkoper en ander verhaal. Daar kiezen wij heel bewust niet voor.

Stoffen aan verven

Je kunt stoffen ook zelf eenvoudig aan verven. Hier zijn simpele en uitgebreide recepturen voor. Dit kan op de hand (pan + vuur + water + stof + verf) of in de machine. Vaak gebruik je ook azijn en zout. Zout maakt de vezel open en hebberig voor verfstof. Azijn zorgt voor een mooie glans en “nabloeden” van de verfstof. De moeilijkste kleur om aan te verven is zwart.  Of eigenlijk beter gezegd; dit is niet haalbaar. Zwart wordt altijd antraciet grijs ;-). Het loont dus om een zwarte stof machinaal aangeverfd te kopen. Overigens zie je bij machinaal aangeverfde stoffen vaak kleine puntjes / gaatjes in de zelfkant. Dit komt door de punaises waarmee de stof als grote banen opgespannen is geweest. Dit voor het egaal aan verven door de verfmachines.

DIY zelf verven in de machine

Hieronder zie je een video instructie voor het verven van een zijden stof of kleding stuk in de wasmachine.

Digitaal geprint en laser cut

Rond de millennium wisseling komt er een hele serie hoogwaardige, computergestuurde apparatuur voor textiel in beeld en daarmee is de start voor ontwikkelingen op het terrein van digital printing, laser cutting en laser etching een feit. (Bron: ZIJDE-SILK pag. 155).

De zijdeverven zijn in een vrije techniek aangebracht op de Crepe de Chine carree (90 x 90 cm gerolzoomde sjaal). Er is gebruik gemaakt van drie kleuren; roze, oranje en blauw. Er zijn verschillende kwasten gebruikt; dun, dik, waaier en schuim. De eenvoud maakt het een prachtig dessin.

Voor onze samenwerking met een nieuw bedrijf dat digitaal kan printen op zijde heb ik een foto gemaakt van een detail van het doek. Gewoon met mijn iPhone. Deze heb ik gestuurd naar het digitale print bedrijf. Zij hebben vervolgens de foto op de matte Crepe de Chine van viscose geprint. En op de glanzende satijn zijde.

Daarnaast hangt een digitale print op een twill carreee van het merk Jean Cocteau Paris – “Le théâtre antique”. Alhoewel Cocteau op meerdere terreinen actief was, vond hij dat hij in de eerste plaats dichter was en dat al zijn werk poëzie was, of het nu een roman, een film, een toneelstuk of een schilderij betrof. Cocteau was een van de belangrijkste personen binnen het surrealisme. Zijn werk was van grote invloed op vele artiesten, onder wie de bekende Les Six-componisten.

Hieronder zie je een voorbeeld van een Laser Cutting, ontwerp Ria van Els – Dubelaar, uitgevoerd in het TextielMuseum Tilburg op een zware Crepe de Chine. Het randje wat gelasert, geeft een bruin tintje aan de zijde.

Digitale print op zijde

Laser cut op zijde

Zijdeschilderen

Een stukje geschiedenis

De oudst bekende zijdeschilderingen komen uit China en dateren uit de 5e tot de 3e eeuw voor Christus. Zijdeschilderingen hebben een langere historie dan schilderingen op papier omdat papier in China pas rond 100 na Christus werd uitgevonden. De werkwijze van het traditionele zijdeschilderen is in de loop van de tijd nauwelijks verandert.

Op de wereldtentoonstellingen in Parijs (1878 en 1889) maakte Europa op grote schaal kennis met de tot dan toe nagenoeg onbekende Japanse kunst. Hieronder bevonden zich ook zijden kimono’s die door hun beschilderingen enorm tot de verbeelding spraken.

Vanuit Rusland en Oost Europa werd guttapercha geïntroduceerd, een harsachtig middel waarmee op zijde lijnen getekend werden als stopmiddel voor vloeibare zijdeverven. Het tekenen van lijnen op zijde met gutta (ook wel serti of contourmiddel genoemd) en vervolgens inkleuren van de vlakken groeide uit tot de populairste zijdeschildertechniek van Frankrijk in de tweede helft van de 20e eeuw.

Rond 1970 werd in Frankrijk “peinture sur soi” en favoriete bezigheid van het grote publiek. Van schoolkinderen tot buurthuizen, van amateurs tot professionele schilders. Iedereen stortte zich met pongeezijde, crepe de chine of twill zijde en de vloeibare zijdeverven op het zijdeschilderen. Serti, zout, was en aquarel waren in de begintijd de populairste technieken om shawls, kussens en lampenkappen te voorzien van traditionele voorstellingen zoals landschappen, bloemen en vlinders. In latere decennia is er een ontwikkeling te zien richting mode en interieur. (Bron: ZIJDE-SILK pag. 147-152).

De geschiedenis met ZIJDAR

ZIJDAR Natural Silk, het moederbedrijf van Zijdewinkel.nl, is groot geworden door het zijdeschilderen. Ria van Els – Dubelaar besloot in 1982 met haar zus Agnes ZIJDAR op te richten. Hierbij was het importeren van natuurwitte zijden stoffen, sjaals en verfproducten het belangrijkste, samen met het overbrengen van de zijdeschilder technieken en kennis middels masterclasses en workshops. Ria is tot op de dag van vandaag een veelgevraagd docent in binnen- en buitenland voor haar cursussen en masterclasses zijdeschilderen. In feite is de liefde voor textieldesign door middel van het zijdeschilderen nooit weg gegaan. Het is nog steeds één van onze belangrijkste speerpunten in het bedrijf. De zijdeschilder technieken die wij aanbieden zijn nog steeds zoals het traditionele zijdeschilderen zoals de jaren ’80, al is er natuurlijk ook wel één en ander verandert.

Voorbeelden handbeschilderde zijdes

Hieronder zie je tal van prachtige voorbeelden waarbij de verschillende zijdeschildertechnieken op verschillende zuiver zijden stoffen zijn toegepast. Met ieder haar eigen unieke resultaat. Naast het schilderen op zijde, kun je zijde natuurlijk ook gebruiken als draperie, bijvoorbeeld in een stilleven of decor doek. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder op de foto’s. Het gaat om afbeelding van de geschilderde Satin Duchesse van Wagenaar en Co. Onze stoffen worden ook gebruikt bij Schilderschool Rob de Reus.

Toelichting Rob: Eens is de zoveel tijd doen we een draperie studie bij de schilderschool. Draperieën werden vroeger veel geoefend om de kleding van de geportretteerde in studie vast te leggen. Gaandeweg is draperie in de schilderkunst een eigen rol gaan krijgen en dan met name in het stilleven genre. De oefening wordt als moeilijk gezien en mijn ervaring is dat dit klopt; je raakt snel de weg kwijt in al die plooien. Daarnaast zijn stoffen zacht en is een goede vervloeiing van de verf in de verloop tinten dus ook belangrijk.